13 ważnych powodów

 – aby dziecko układało puzzle?

  1. Puzzle drewniane doskonale stymulują rozwój mózgu małego dziecka. 

Prawa półkula mózgu odpowiada za nasze emocje, kreatywność i intuicję. Z kolei lewa półkula to logika i racjonalizm. W trakcie zabawy z puzzlami obie półkule mózgu pracują równocześnie. Taka aktywizacja stymuluje rozwój młodego mózgu. Poprzez stałe pobudzanie szarych komórek, zwiększa się ich pojemności. Dzięki temu wzrasta wydajność, kondycja i elastyczność naszego mózgu.

  1. Układanki puzzle ćwiczą koncentrację dziecka. 

Tylko dobrze koncentrujące się dziecko ma szansę na sukces szkolny. W klasie szkolnej podczas lekcji, wśród wielu rówieśników, umiejętność koncentracji jest konieczna, aby efektywnie uczestniczyć w nauce.

  1. Zabawa puzzlami kształtuje dziecięcą wyobraźnię.

Odpowiednio dobrane, tj. wielkość elementów, kolory obrazka, tematyka, treść pobudzają wyobraźnię i kreatywność dziecka. Maluch żyje w świecie bajek i baśni. Atrakcyjny dla dziecka obrazek, który ułoży, dodatkowo zachęca do zabawy i daje większą satysfakcję.

  1. Puzzle rozwijają umiejętność wyobraźni przestrzennej.

Umiejętność bardzo przydatna w życiu codziennym, w tym oczywiście w trakcje nauki szkolnej. Wiele zadań matematycznych, fizycznych czy plastycznych wymaga tej cechy.

  1. Kształtują myślenie przyczynowo-skutkowe. 

Na rozwoju takiego myślenia zależy każdemu opiekunowi. Pomijając zadania szkolne, gwarantuje to bezpieczeństwo dziecka. W codziennym życiu mamy mnóstwo sytuacji, gdzie brak myślenia przyczynowo-skutkowego może skutkować katastrofą. Przykładowo, gdy dziecko nie przewidując skutków swojej aktywności, ulegnie wypadkowi lub narazie na niego inną osobę.

  1. Stymulują koordynację wzrokowo – ruchową. 

Jest potrzebna do prawidłowego rozwoju. Maluch, który ma zaburzenia w tym aspekcie, będzie miał duże problemy z adaptacją szkolną. Zarówno na lekcjach merytorycznych jak i wychowania fizycznego ta cecha odgrywa dużą rolę. Maluch z zaburzona koordynacji nie poradzi sobie ze sprawnym wykonaniem poleceń nauczyciela, a co za tym idzie, z trudem będzie nadążał za rówieśnikami.

  1. Układanie puzzli kształtuje myślenie logiczne dziecka.

Myślenie logiczne jest odpowiedzialne za umiejętności matematyczne. Zarówno układanie klocków jak i puzzli dla wielu pedagogów jest wskazówką odnośnie zdolności malucha w kierunku nauk ścisłych.

  1. Układanie puzzli to najlepsza forma wspierania kompletnego rozwoju dziecka, tj. nauka przez zabawę. 

W tej formie dziecko najchętniej i najskuteczniej chłonie nowe umiejętności. Dziecko rozwija wiele cech bez wysiłku towarzyszącego zwykłej nauce. W oczach malucha puzzle to czysta forma zabawy oraz miłego spędzania czasu z rodzicem. Dzięki wykorzystaniu puzzli niejako przemycamy aktywność proedukacyjną.

  1. Puzzle sprawdzają się w każdym wieku.

Stopień trudności układania, koniecznie dostosujmy do wieku i indywidualnych predyspozycji dziecka. Najlepszym testem na dobre dopasowanie danych puzzli jest obserwowanie dziecka podczas układania. Jeśli dziecko niezależnie od czasu, jaki zajmuje zabawa i z ewentualną niewielką pomocą rodzica, skutecznie układa obrazek, możemy założyć, że zabawka jest odpowiednia. 

Większość puzzli posiada informacje dla rodzica i dzieci, dla jakiego wieku są przeznaczone. Naszym zdaniem korzystniejsza jest informacja stopniująca trudność np. łatwe, trudne, bardzo trudne itp. Takie oznaczenia nie klasyfikują ze względu na wiek, lecz umiejętności. Wiemy przecież, że wiek nie jest dokładnym wyznacznikiem możliwości a niejednokrotnie różnice osobnicze między dziećmi, będą tutaj znaczące.

  1. Zabawa puzzlami doskonali motorykę małą dłoni.

Manewrowanie małymi elementami ćwiczy między innymi ważną chwytność pęsetową oraz precyzję ruchów. Dobrze wyćwiczona motoryka jest istotnym elementem gotowości szkolnej dziecka. Jest warunkiem koniecznym do całego procesu nauki pisania. Począwszy od rysunku poprzez szlaczki i kończąc na nauce literek i łączeń między nimi.

  1. Zabawa z puzzlami rozwija cechy osobowości.

Układanie z dzieckiem puzzli wpływa na kształcenie jego spostrzegawczości, umiejętności zapamiętywania, nauki kolorów. Kształtuje też u dziecka cierpliwość, dokładność i wytrwałość.

  1. Dziecko uczy sie rozpoznawać, dopasowywać kształty.

Nieodzowna umiejętność w nauce szkolnej. Zwłaszcza przedmiotów praktycznych i technicznych. Jednocześnie pożyteczna w życiu codziennym.

  1. Jest to zabawa wyciszająca i integrująca.

Zabawa puzzlami nie wymaga dużo miejsca i wysiłku rodzica. Doskonała na uspokojenie, oderwanie myśli od trudnych tematów. Znakomicie integruje rodzinę, rodzeństwo czy grupę dzieci. Uczy współpracy, polegania na innych, korzystania z ich pomocy oraz oferowania swojej. Wreszcie jest wspaniałą formą spędzania czasu w jesienne czy zimowe wieczory dla wszystkich domowników.