Od czego zależy dobry sen dziecka?

Sen dziecka

Jak ważny jest sen?

Sen jest jedną z najbardziej pierwotnych i podstawowych funkcji fizjologicznych i jednocześnie kluczowym elementem w rozwoju dziecka. Dla nas – dorosłych ludzi, jest on naturalny, ale chyba każdy rodzic wie, że zupełnie inaczej jest z dziećmi. “Dlaczego on nie śpi?”. “Czemu budzi się co pół godziny?”, “Dlaczego ona budzi się o czwartej nad ranem i chce się bawić?” – brzmi znajomo? 

Okazuje się, że sen nie jest rzeczą tak prostą i oczywistą, jak może nam się wydawać i musi minąć kilka lat zanim mały człowiek wyrobi w sobie typowe i spodziewane zachowanie szybkiego zasypiania, spania w określonych godzinach i przesypiania całych nocy.

O zapewnieniu dziecku optymalnych warunków snu warto dbać od samego początku i zwracać na to szczególną uwagę w życiu codziennym. Sen jest niezbędny i wpływa na bardzo wiele czynników w rozwoju dziecka. To podczas snu utrwalają się nabyte umiejętności, konsoliduje się pamięć i umiejętności motoryczne. Liczne badania wykazały, że dzieci, które mają zbyt mało snu lub jest to sen w niesprzyjających warunkach, podlegają zwiększonemu ryzyku zachorowań na choroby cywilizacyjne takie jak cukrzyca, nadciśnienie, ADHD, otyłość czy depresja.

Jak zapewnić dziecku dobry sen?

Przede wszystkim należy pamiętać, że warunki do snu będą się zmieniać wraz z wiekiem dziecka. Czterolatek będzie potrzebował innych warunków niż siedmiolatek czy noworodek. Kilka ogólnych wytycznych pozostaje jednak stałych:

  • Brak ekranów w sypialni dziecka – naukowcy są zgodni, że niebieskie światło z ekranu telewizora, monitora czy smartfona wpływa bardzo niekorzystnie na sen, dlatego lepiej przyjąć zasadę, że pokój, w którym śpi dziecko jest “strefą bez ekranu”.
  • Odpowiednia temperatura – wielu rodziców w trosce o swoje dziecko ma naturalną tendencję do przegrzewania go. Pomieszczenie do snu powinno być przewietrzone, a optymalna temperatura to od 17 do 20 stopni. Zbyt wysoka temperatura znacznie pogarsza jakość snu, podobnie jak brak obiegu powietrza w pomieszczeniu.
  • Wypracowanie dopasowanej do potrzeb i charakteru dziecka rutyny – rutyna jest jedną z najważniejszych cech dobrego snu. Ważne jest, aby od początku ustalić pewien ciąg czynności przed snem np. lekka kolacja, mycie zębów, przebranie się w pidżamę, czytanie książki i sen. Taki ciąg, lekko tylko modyfikowany wraz z rozwojem dziecka, można utrzymywać bardzo długo. 
  • Pilnowanie ram czasowych – należy starać się zapewnić dziecku stały czas na pójście spać i pobudkę. Oczywiście okresowe pozwolenie na dłuższą zabawę czy późniejszą pobudkę w weekend to nic złego, w końcu sami to robimy, jednak na co dzień lepiej ustalić, choćby w przybliżeniu, godzinę ułożenia się do snu i pobudki.

Jakie łóżko i materac na dobry sen?

Bardzo ważne jest zapewnienie dziecku optymalnych i wygodnych warunków do spania. Można zadbać o wszystko, co wymieniliśmy w poprzednim akapicie, ale jeśli dziecko będzie spało na zapadniętej, miękkiej kanapie to mimo wszystko trudno tu będzie mówić o zdrowym i optymalnym śnie. 

Noworodki i najmniejsze dzieci śpią najczęściej w łóżeczkach dziecięcych. Starsze dzieci śpią w większych łóżkach, jednak we wszystkich przypadkach musimy przede wszystkim upewnić się, czy łóżeczko jest odpowiedniej wielkości, aby dziecko miało możliwość swobodnych zmian pozycji. Częstym błędem wynikającym z dobrych chęci jest przeładowanie łóżka dziecka zabawkami, maskotkami, poduszeczkami itp. Oczywiście jedna czy dwie maskotki to nic złego, ale najlepiej, aby w łóżku była jedna do dwóch poduszek i lekka kołdra lub koc. 

Ważny jest też materac – nie powinien być zbyt miękki, lepiej śpi się na powierzchniach równych i lekko twardych lub twardych. Zbyt miękkie materace sprzyjają też powstawaniu wad kręgosłupa. Odpowiedni dobór materaca nie jest łatwy, więc poruszymy to bardziej szczegółowo w kolejnym wpisie, więc bądźcie z nami 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *