Sen dziecka – sprawdź co zrobić, by był optymalny!

Sen dziecka jest kluczowy dla jego zdrowia, rozwoju i samopoczucia. Wszelkie zaburzenia ciągłości i długości odpoczynku są dla maluchów niekorzystne. Co możesz zrobić jako rodzic, by zoptymalizować spanie swojej pociechy? Dowiesz się tego z niniejszego wpisu.

Sen dziecka – nie dla światła niebieskiego!

Melatonina to hormon, który wydziela się w naszym organizmie stopniowo, gdy zapada zmrok i zbliża się pora odpoczynku. Jest odpowiedzialna za zdrowy, regularny sen. Nie inaczej jest u dziecka. Bez właściwego rytmu hormonalnego w ciągu doby, nasz maluch może mieć problemy z zasypianiem i z jakością snu. Światło niebieskie – bardzo silnie zaburzające wytwarzanie melatoniny – emitowane jest przez żarówki energooszczędne i LED, ekrany telewizorów, smartfonów, komputerów i tabletów oraz wszelkiego rodzaju diody – przy zabawkach, elektronicznej niani, zegarze i tak dalej. Często trudno jest wyeliminować wszystkie te urządzenia, warto jednak zrobić, ile się da. Specjaliści zalecają wyłączenie wszelkich ekranów urządzeń elektronicznych godzinę do nawet dwóch godzin przed snem. Żarówki, których używamy w łazience, gdzie kąpiemy dziecko, a także w jego pokoju wymieńmy na te emitujące światło ciepłe. Dotyczy to także nocnej lampki w sypialni dziecka, jeśli jest ona zapalona podczas snu malucha. Diody ograniczmy do minimum, światełko elektronicznej niani przykryjmy.

Pokój dziecięcy a zdrowy sen małego lokatora

Pokój dziecięcy pełni wiele ról w życiu malucha. Służy mu między innymi za sypialnię. Trzeba urządzić go tak, by sprzyjał zdrowemu wysypianiu się pociechy. Zadbajmy o to, by wieczorem, w nocy i wczesnym rankiem sypialnia była zaciemniona. Warto zainwestować w specjalne rolety lub zasłony, które nie przepuszczają światła słonecznego, blasku latarni i reflektorów samochodowych. Oczywiste jest, że łóżeczko i materac muszą być wygodne i ergonomicznie zaprojektowane, tak by wspierały zdrowy rozwój dziecka. No i sprzyjały optymalnemu wypoczynkowi. W naszej ofercie mamy szereg świetnie wykonanych łóżek, dostosowanych do tego, by wspierać prawidłowy wzrost twojej pociechy. Warto też zwrócić uwagę, aby sypialnia dziecka nie rozpraszała. Duży natłok rzeczy, kontrastowe kolory, mogą wybudzać i niepokoić malucha.

Sen dziecka – zdrowe rytuały

Dziecko uczy się swojego rytmu dobowego i tego, że noc jest od spania. Powtarzające się każdego dnia wieczorne i poranne rutyny właśnie taki rytm kreują i utrwalają. Wieczorem wyłączmy urządzenia elektroniczne, zapalmy boczne, ciepłe i przydymione światło, wykąpmy malucha w ciepłej wodzie i zanieśmy, czy zaprowadźmy prosto do sypialni. Tam możecie poczytać dziecku książeczkę lub opowiedzieć bajkę, choć tutaj czynności są zależne od wieku pociechy. To zresztą tyczy się każdej rutyny – ma być dopasowana do malucha, jego wieku i temperamentu. Młodsze dziecko warto utulić do snu jeśli to lubi, starsze można namówić do przeczytania choć kilku kartek książki, której treść powinna być spokojna i pozytywna. Regularny rytm noc-dzień pomoże zachować także właściwa poranna rutyna, dużo bardziej energiczna, ale stała. Obudzić malucha należy żywiołowo, z uśmiechem i zacząć dzień od czegoś dla malca przyjemnego, jak buziak na dzień dobry, ulubione śniadanie, czy chwila zabawy z rodzicem. Odsłoń rolety i zasłony, wpuść do dziecięcego pokoju światło słoneczne pozwól, by maluch poczuł, że blask poranka oznacza nowy dzień pełen wrażeń.